Fúzní elektrárny už nejsou sci-fi, Evropa je může mít do třiceti let

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Celý článek
0

Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

Památník starých časů. Média jsou hlavně byznys, říká Michal Voráček

Založil Profit, Blesk, PNS a také Parlamentní listy. Podnikatel Michal Voráček je český mediální průkopník s kontroverzní pověstí.

Památník starých časů. Média jsou hlavně byznys, říká Michal Voráček
Michal Voráček | foto Tomáš Novák týdeník HROT

Je po všech směrech stará škola. Během povídání ve své kanceláři vykouří půl krabičky „dunhillek“, k tomu popíjí vodu z malých plastových lahví, zásadně značky Evian. Michal Voráček patří mezi tajemné postavy české mediální scény. Rozhovory dává jen výjimečně, raději stojí za oponou. Jeho projekt Parlamentní listy budí vášně, on však nálepku proruského a prohradního lobbisty odmítá. V mediální branži má v Česku málokdo delší paměť. Po revoluci prošel vedením snad všech mediálních firem v zemi. Byl u založení prvního byznysového časopisu Profit, přátelil se se Švýcarem Michaelem Ringierem, je otcem Blesku i systému společné distribuce tisku PNS. Z první linie zažil pád IPB, válku o Novu i restrukturalizaci Primy. Byl to také on, kdo vyučil mediálnímu byznysu Jaromíra Soukupa, dodnes spolupracuje s nejbohatšími Čechy. Patří mu zajímavé nemovitosti a také řada firem. Podíl má například ve výrobci hodinek Prim, kde spolupracuje se zbrojařem Michalem Strnadem. V médiích je jeho společníkem majitel Synotu Ivo Valenta. 

Vnímáte prodej CME do rukou českého vlastníka jako definitivní konec éry zahraničního kapitálu v českých médiích? 

Do značné míry ano, ale je to jen jeden z úhlů pohledu. Například je zde Google a Facebook. Dále není vyloučeno, že do některé ze silných českých mediálních skupin globální kapitál může vstoupit. Konečně internet a telekomunikace stírají lokální hranici. A je vůbec vstup PPF do CME českým, nebo globálním obchodem?

Co očekáváte od nového vlastníka nejsilnější tuzemské televize? Budou se zájmy PPF nějak promítat do obsahu, třeba do zpravodajství?

Novináři pořád řeší zpravodajství. Zásadnější je ale byznysový rozměr televizí a ten dává PPF obchodní logiku. Další vývoj trhu budou silně určovat telekomunikace a jejich náplň, tedy obsah. PPF ví, do čeho vstoupila, zná televizi dobře z minulosti a já si z té doby pamatuji, že jí šlo hlavně o to, aby televize byla strojem na peníze. Strategicky a byznysově jde o zajímavou akvizici, přestože i zde se ze začátku negativně projeví pandemie. Start bude obtížnější. Zpravodajství v tom nehraje zásadní roli, ale určitě se kolem něj může odehrávat spousta virtuálních mediálních příběhů. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit